Klasy ósme na wycieczce w Szwecji

Magdalena Sujak    13 maja 2019
W dniach 8 – 10 maja 2018 roku uczniowie klas ósmych wraz z opiekunkami: p. Teodorą Wójcik, p. Magdaleną Sujak, p. Izabellą Wąsak oraz p. Agnieszką Lewicką – opiekunem medycznym, przebywali na wycieczce Toruń – Karlskrona.

Pierwszego dnia uczniowie zwiedzali historyczne zabytki Torunia, znajdujące się na Starym Mieście i okolicach. Gotyckie budowle, stojące przy wąskich uliczkach Starówki zachwycały nas wszystkich.Te zabytki to niewątpliwie  największe bogactwo miasta. Wiele z nich, jak i cały Zespół Staromiejski Torunia, zostało wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO. Gotycki Ratusz Staromiejski, Krzywa Wieża, Dom Kopernika, spichlerze, Dwór Artusa czy Katedra świętych Janów, to jedne z najwspanialszych toruńskich zabytków, o których opowiadała nam przewodniczka. Następnie zobaczyliśmy najbardziej znany z toruńskich pomników – pomnik astronoma Mikołaja Kopernika, a także mniejsze, ale bardzo interesujące pomniki Flisaka z żabami oraz psa Felusia. Po południu wyruszyliśmy do portu w Gdyni i o 20.00 weszliśmy na prom Stena Line, aby się zakwaterować i poznać atrakcje na tym ogromnym statku.

Drugiego dnia uczniów czekało zwiedzanie szwedzkiego rybackiego miasta – Karlskrony, położonego na 33 wyspach. Przyjemność ze spacerowania po tym uroczym mieście zepsuła nam trochę pogoda – niska temperatura, silny wiatr i deszcz. Jednak najważniejsze miejsca i zabytki udało się zobaczyć. Na początek przewodniczka pokazała nam Bjorkholmen – zabytkową część miasta. Potem spacerowaliśmy po Targu Rybnym i wysłuchaliśmy legendy, związanej ze stojącym tam pomnikiem Rybaczki. Następnie popłynęliśmy promem na wyspę Aspo. Jest to druga co do wielkości wyspa Karlskrony. Wizytówką wyspy są drewniane kolorowe domki letniskowe. Najciekawszym i najbardziej znanym zabytkiem wyspy jest twierdza Drottningsskar. Zachowała się w niezmienionym stanie od końca XVII wieku i stanowi część historycznego dziedzictwa UNESCO. Po powrocie z wyspy Aspo zwiedziliśmy zabytkowe kościoły, w tym największy w całej Skandynawii kościół drewniany. Ostatnim  punktem programu w szwedzkim mieście było zwiedzanie Muzeum Morskiego, które jest turystyczną wizytówką Karlskrony.

Trzeciego dnia rano dopłynęliśmy do portu w Gdyni i ponownie wyruszyliśmy autobusem do Zamku w Golubiu – Dobrzyniu. Na miejscu wysłuchaliśmy bardzo ciekawej opowieści przewodniczki na temat Zamku Golubskiego, który zbudowano na początku XIV wieku jako krzyżacką warownię oraz siedzibę zwierzchnika domu zakonnego. Dowiedzieliśmy się, że był on wielokrotnie atakowany, niszczony i ostatecznie przekształcony w siedzibę renesansową przez królewnę Annę Wazównę. Zamek leżący na wzgórzu ponad miastem jest jednym z najbardziej znanych (co roku odbywają się tu międzynarodowe Turnieje Rycerskie) i najciekawszych zamków w Polsce. Zrobił na nas naprawdę duże wrażenie.
Po zwiedzaniu Zamku w Golubiu pojechaliśmy znowu do Torunia, aby zobaczyć Centrum Astronomii UMK. Na miejscu posłuchaliśmy na temat dawnej i współczesnej pracy astronoma, jego warsztatem. Zobaczyliśmy największy w Europie radioteleskop. Przewodnik przybliżył nam także najnowsze osiągnięcia badawcze astronomii, a także zagadnienia dotyczące budowy i ewolucji Wszechświata.

Trzeba przyznać, że była to nietypowa, ale jedna z bardziej interesujących naszych klasowych wycieczek, którą będziemy jeszcze długo wspominać.