Grafika CC0 (Canva, Flickr, Pixabay, Public Domain Pictures, Vecteezy; generowanie AI)
Większość bibliotecznych przedsięwzięć ma swoją kontynuację. Część z nich została zmieniona, a we wszystkich wypadkach oferta jest na bieżąco modyfikowana i wzbogacana, głównie pod względem kontaktu z różnorodnymi tekstami.
Czytanie w bibliotece
Cykliczne spotkania dla dzieci przebywających w świetlicy. W ramach zajęć czytane są różnorodne teksty związane z tygodniowym tematem z planu pracy. Obok dodatkowego wzmocnienia aktualnych treści dzieci systematycznie obcują z utworami literackimi.
Słucham, myślę, czuję
Spotkania z mądrymi bajkami, w których autorzy podjęli tematykę uczuć i wartości. Celem spotkań opartych na słuchaniu czytanego tekstu, wzbogaconego dodatkowymi zadaniami, jest kształtowanie u dzieci rozumienia i naśladowania pozytywnych zachowań.
Słuchać każdy może
Słuchanie czytanych tekstów nie jest zarezerwowane jedynie dla małych czy najmłodszych w szkole dzieci. Każdy, niezależnie od wieku, może zamienić się w słuchacza i doskonalić swoją wyobraźnię, na co pozwala poznawanie historii prezentowanej w wersji audio.
Godzinka czytania
Propozycja dla dzieci lubiących dłuższe historie: śledzenie perypetii bohaterów, „przenoszenie się” w opisywane miejsca, utożsamianie z postaciami, wydarzeniami, przeżyciami… To okazja do poznania książek: krótszych – jednorazowo lub dłuższych – „w odcinkach”. Takie teksty pozwalają na doskonalenie umiejętności słuchania, skupiania się na czytanym tekście, łączenia wątków… Pobudzają ciekawość, rozwijają wyobraźnię i dostarczają pozytywnych emocji.
To może nie zawsze cała „godzinka”, ale na pewno dobry czas dla miłośników książek i prawdziwych słuchaczy.
Weź ze sobą wartościowe słowa
Sentencje i cytaty związane głównie z literaturą w formie odrywanek – do przeczytania, wybrania i wzięcia ze sobą. Takie złote myśli mogą być pretekstem do rozmowy, zadumy czy uśmiechu, mogą też zainspirować do wykonania ilustracji lub wysłania życzeń…
Przepisy na szczęście
Kolejne biblioteczne akcenty w świetlicowej innowacji opartej na książce 12 sposobów na szczęście. Podczas comiesięcznych spotkań czytane będą opowiadania polskich autorów, prezentujące różne aspekty szczęścia. Uczestnicy otrzymają też karty pracy: z krótkimi wskazówkami, zakodowanym hasłem oraz tematyczną kolorowanką.
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
Realizacja zadań z Ogólnopolskiego Programu dla Bibliotek Szkolnych. Założeniem tego projektu jest promocja czytelnictwa oraz aktywizacja czytelników.
Czytelnicze DNI
W kalendarzu obok tradycyjnych świąt i uroczystości są także rzadkie lub nietypowe, mniej znane „dni”. Niektóre z nich – raz w miesiącu – będą obchodzone w bibliotece.
W takim „dniu” będą czytane teksty związane z jego bohaterem. Biletami wstępu mogą być drobne rekwizyty lub zachowania uczestników. Wypożyczający w tym „dniu” czytelnicy otrzymają tematyczne zakładki do książek.
Przerwa w bibliotece
Jest to propozycja dla osób, które chcą spędzić czas w otoczeniu spokojnej muzyki – z książką w ręku lub zamkniętymi oczami. Kojących dźwięków można będzie słuchać na długich przerwach: o 1010, 1110 i 1210.
Tworzymy historie
Obrazy ze Story Cubes lub kolorowych kartek stają się podstawą do stworzenia własnej opowieści. Każda taka historia może być naprawdę niesamowita – fantastyczna, zabawna lub wzruszająca – po prostu niepowtarzalna.
To kolejna okazja do rozwijania wyobraźni, doskonalenia językowego oraz dobrej zabawy.
Koszyk z zagadkami
W koszyku znajdują się zagadki z różnych dziedzin: językowe, przyrodnicze, matematyczne, logiczne… Przygotowywane są w różnych formach: testów, diagramów, rebusów, kodów QR odsyłających do wersji w Internecie… Można je traktować jako ćwiczenie umysłu, doraźne sprawdzenie swojej wiedzy, umiejętności, spostrzegawczości… To sprawdziany bez ocen, dające satysfakcję, wspomagające rozwijanie możliwości, pozwalające pożytecznie spędzić czas.