Zajęcia realizowane w ramach pedagogiki kreatywności w klasach młodszych 2015

Ewelina Walas    11 grudnia 2015

Kreatywność jest wyrazem naszej niepowtarzalności.  Kreatywność to postawa twórcza. Pochodzi od łacińskiego słowa creatus czyli twórczy. Jest proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne, to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań. A ponieważ uczniów kreatywnych w naszej szkole nie brakuje, uczęszczają oni na następujące zajęcia:

  • Klasa 1a, 1b i 1c

Gry i zabawy wykorzystywane w procesie nauczania ułatwiają uczniom klas pierwszych przyswajanie wiedzy. Uczenie się staje się lżejsze, przyjemniejsze i ciekawsze. Dzieci kojarzą zabawę z rozrywką i miłym spędzaniem czasu. Zajęcia realizowane w ramach pedagogiki kreatywności dają duże możliwości zastosowania zabaw jako jednej z form pracy w szkole. Zadania edukacyjne realizowane są w sposób twórczy poprzez wykorzystanie gier słowotwórczych, pamięciowych, logicznych, planszowych, zagadek, quizów i łamigłówek. Takie zajęcia dają dzieciom dużo radości. Pobudzają dziecko do działania, pozwalają mu poznawać i odkrywać świat poprzez zaangażowanie zmysłów, wyzwalają aktywność twórczą.

  • Klasa 2a, 2b i 2c

Uczniowie klas drugich rozpoczęli swoją przygodne z Sorobanem. Soroban to japońskie liczydło, które pomaga uczniom przejść od konkretu do abstrakcyjnego pojęcia liczby. Liczenie na Sorobanie odbywa się za pomocą koralików, które dzieci widzą, dotykają, przesuwają. Licząc na Sorobanie rozwijają umiejętność skupienia uwagi, pamięć obrazową, szybciej rachują. Już po dwóch zajęciach niektórzy uczą podstaw Sorobanu swoich rodziców. Czeka nas dużo ciekawych ćwiczeń w tej przygodzie z tym prostym, a zarazem niezwykłym liczydłem.

  • Klasa 3a i 3b

Uczniowie klasy 3a realizują p rogram ,,Gramy w piktogramy”. Głównym celem zajęć jest rozwijanie u uczniów umiejętności rozumienia matematyki i posługiwania się nią  w sytuacjach o charakterze praktycznym przy wykorzystaniu języka symbolicznego z zastosowaniem piktogramów Asylco. Zajęcia wyzwalają aktywność uczniów, tworzą warunki do samodzielnego poszukiwania rozwiązań problemów, wyzwalają aktywność badawczą u uczniów.
Uczniowie klasy 3b uczęszczają na zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne. W grach i zabawach ćwiczą sprawność rachunkową, rozwiązują zagadki matematyczne, złożone zadania tekstowe, zadania nietypowe.

Należy podkreślić, że wszyscy rodzą się kreatywni. Jednak to czy cecha ta zaniknie lub pozostanie z nami i będzie się rozwijała zależy od sposobu wychowania, edukacji i interakcji z otoczeniem.

Autor: Małgorzata Zalewska, Agnieszka Szyszkowska, Elżbieta Oleksy