Pan Karol Sieńkowski z wizytą szkoleniową w Japonii

Mariola Olejnik    9 lutego 2018

Pan Karol Sieńkowski w dniach 29 stycznia – 6 lutego 2018 uczestniczył w wyjątkowym kursie szkoleniowym. Na zaproszenie Japońskiego Związku Sorobanu odbywał szkolenie w Japonii w szkole sorobanu Ishido-shiki. Tygodniowy pobyt w Japonii był bardzo pracowity. Pan Karol podnosił swoje umiejętności pod okiem najlepszych japońskich nauczycieli. Ucząc się  zasiadał w jednej ławce z 7 letnimi dziećmi, które miały wyższe umiejętności niż on. Ponadto uczestniczył w spotkaniu z prezydentem miasta Shiroi, oraz pracownikami wydziału edukacji tego miasta. Spotkania te były doskonałą okazją do promocji Gminy Cegłów. Władzom miasta wręczył upominki od Wójta Gminy Cegłów, Marcina Uchmana. Podczas wizyty zdobył wiedzę na temat japońskiego systemu szkolnictwa, doskonalenia i wspierania nauczycieli.

31 stycznia przystąpił do egzaminu na nauczyciela sorobanu. Udało się, zdał egzamin na poziomie 4 kyu i 4 lutego 2017 odebrał z rąk Pani Kiyomi Numata, Prezydent Japońskiego Związku Sorobanu, certyfikat. Został certyfikowanym nauczycielem sorobanu. Zdobył uprawnienia do nauczania i egzaminowania uczniów i przyszłych nauczycieli.

Jednym z punktów wizyty było zwiedzanie Muzeum Sorobanu. Zgromadzono tam pamiątki z krajów, gdzie dzieci uczą się obliczeń na sorobanie. Swoje miejsce w tym muzeum ma  również Cegłów. Pan Karol z radością i dumą oglądał zdjęcia z wielokrotnych wizyt Japończyków w naszej gminie.

Podczas pobytu p. Karol  miał okazję kilkukrotnie wizytować lekcje w japońskiej szkole sorobanu. Przyglądał się pracy nauczycieli i podglądał przygotowanie procesu edukacyjnego. Był bardzo zdziwiony, że w klasie liczącej 35 osób pracuje jednocześnie aż 3 nauczycieli.

Ważnym punktem pobytu był udział w święcie sorobanu. W jednym miejscu zebrało się ok. 400 miłośników liczenia w wieku od 5 do 100 lat. Wśród nich wyłoniono mistrzów. Jedną z konkurencji była rywalizacja wielopokoleniowa. Drużyny tworzyli dziadkowie, rodzice i dzieci. Było dużo zabawy i radości. Uczestnikami tej rywalizacji były dzieci z Mongolii.

„Przyjechałem z tej wizyty bogatszy o nowe doświadczenia. Dostrzegłem, że japoński system edukacji oparty jest na motywacji, umiejętności precyzyjnego planowania i zarządzania czasem. Rodzice czynnie włączają się w edukację dzieci, pomagają szkole w realizacji obowiązków, wspierają ją. To przede wszystkim rodzice są głównym źródłem motywacji swoich dzieci”- mówi pan Karol.