Lekcje na wyjeździe, czyli o wycieczkach edukacyjnych

Karolina Kluczek    5 maja 2016

Wycieczka edukacyjna to jedna z najbardziej lubianych przez dzieci i młodzież form działalności dydaktyczno-wychowawczej. Udział w niej daje szansę wyjścia poza sztywne ramy godzin lekcyjnych, regulowanych dzwonkami i dostarcza wielu przeżyć i wrażeń, o czym przekonali się uczniowie klas piątych i pierwszych gimnazjum, którzy (pod opieką wychowawczyń: Izabelli Wąsak, Teodory Wójcik, Beaty Walas, Justyny Szymańskiej i nauczycielki języka polskiego Jadwigi Czerwińskiej) wybrali się na wycieczkę do Mińska Mazowieckiego, by obejrzeć spektakl pt. ,,Mity greckie”, przygotowany przez Teatr Edukacji ,,Artenes” z Wrocławia. Przewodniczką w teatralnej wyprawie szlakami antycznych bogów i herosów była Pallas Atena (grała ją Elżbieta Dudziak), która na początku spektaklu ,,wydostała się” z głowy Zeusa, w czym skutecznie dopomógł jej Hefajstos (Tomasz Marszałek), uderzając olimpijskiego władcę olbrzymim młotem. Do starożytnej Grecji widzowie przenieśli się wraz z całą plejadą mitycznych greckich bogów i bohaterów. Na scenie zobaczyli: Zeusa, Herę, Posejdona, Hefajstosa, Pandorę, Odyseusza, Dedala i Ikara oraz Ariadnę i Tezeusza.

Świetna gra młodych aktorów, dowcipny język bohaterów, a także doskonale dobrana muzyka, piękna scenografia oraz znakomite efekty świetlne i dźwiękowe sprawiły, że spektakl bardzo się podobał. Reżyser – Michał Białecki – wprowadził do treści spektaklu elementy  zaczerpnięte ze współczesnego świata. Nawet gimnazjalistom bardzo podobała się melodyjna grecka muzyka, zwłaszcza dźwięki Zorby, na którą reagowali oklaskami.

 Wycieczka umożliwiła uczniom obcowanie ze sztuką teatralną, co jest jednym z elementów edukacji teatralnej, okazała się niezwykle ważna w kształtowaniu wyobraźni i wrażliwości uczniów. Po niej dzieci z klas piątych skonfrontowały swoje pomysły na wybraną postać mitologiczną, którą prezentowły na lekcji języka polskiego, zaś uczniowie klas pierwszych charakteryzowali bohaterów mitologicznych.

Wycieczka to również możliwość dokonania korelacji międzyprzedmiotowych oraz stosowania zasad poglądowości w nauczaniu. Ten cel przyświecał paniom: Jadwidze Czerwińskiej i Sylwii Mistewicz-Gut, które 28 kwietnia wyjechały z uczniami klas piątych i szóstych na lekcje muzealne do Warszawy. W opiece nad dziećmi dzielnie wspierała je pani Bożena Kramek. W Muzeum Narodowym uczestniczyli w zajęciach realizujących w praktyce wymagania programowe z języka polskiego i plastyki. Piątoklasiści wzbogacali swoją wiedzę o świecie mitów oraz na żywo zobaczyli, jak stały się one natchnieniem dla twórców późniejszych epok. Obejrzeli obrazy, rzeźby z motywami mitologicznym, uczyli się interpretować alegorie i symbole obecne w tych dziełach. Uczniowie klas szóstych na lekcji pt. ,,Co mówią obrazy” odkrywali tajemnice obrazów, odczytywali z pomocą przewodnika opowieści z nimi związane. Oglądali i analizowali tradycyjne gatunki malarskie: malarstwo historyczne, portret, pejzaż (w tym wedutę) oraz martwą naturę.

 Biorąc udział w wycieczce, dzieci szybciej przyswajają materiał programowy, a zdobyta wiedza jest trwalsza i bogatsza. Jej realizowanie uatrakcyjnia proces nauczania wychowania, a nauczycielowi pozwala obudzić lub pogłębić zainteresowanie omawianą tematyką oraz poszerzyć zakres treści przekazywanych uczniom.

Autor: Jadwiga Czerwińska